Zoeken
  • Stonne

Waarom ik geen korting geef (en waarom jij dit ook niet zou moet doen)



Korting, we houden er allemaal van. Korting vragen aan een ZZP'er of freelancer daarentegen vind ik toch vreemd. Bij de tandarts, kapper of masseur ga je ook niet zeggen 'ik wil mijn gebit goed gecheckt, mijn haar geknipt of gemasseerd worden maar dan wel voor de helft van je tarief'? Ik zie de reactie van deze professionals al voor me.


Want wat wil je? Goede service? Goed advies? Of wil je kosten wat kost minder betalen maar wel net zo goed geholpen worden als iemand anders die de volle mep betaald?


Ik heb mijn uurtarief gebaseerd op ervaring en kennis. Niet op dat ik iets in 30 minuten kan doen. Want ik doe het dus in 30 minuten omdat ik al zoveel jaren kennis en ervaring heb opgedaan, duidelijk toch?


Als ik met mijn klanten begin is het onderwerp 'inkomen/uurtarief/pakketprijs' ook iets waar we samen naar kijken. Is jouw uurtarief of inkomen marktconform? Voel jij je er goed bij? Kan het tarief naar boven? Of kunnen we het anders aanpakken zodat je niet meer 'uurtje factuurtje' werkt, Is het slimmer om met een totaalprijs te gaan werken? Voor jouw klant is dit vaak best prettig. Voor een X bedrag zorg jij dat Y wordt gedaan/geleverd. De verwachtingen van elkaar zijn vooraf duidelijk en voorkomt een discussie achteraf over de hoeveelheid uren/prijs etc.


Ik ben om deze reden ook overgestapt op pakketprijzen. In mijn omschrijving zet ik uiteen wat je voor mijn pakketprijs kunt verwachten. Ik heb drie soorten: small, medium en large. Ik merk zelf dat mijn klanten dit prettig vinden. En voor extra activiteiten heb ik bovenop mijn pakketprijs een uurtarief. Soms is het wel handig om naast de vaste prijs een uurtarief te hanteren voor de variabele uren voor extra werk.


Vraagt je potentiële klant wel om korting of wil je hem of haar iets extra's geven? Probeer het dan op te lossen zonder dat je (uur)tarief naar beneden gaat. Bijvoorbeeld door aan te bieden om iets extra's te doen. Dan is het eenmalig en gaat het dus niet ten koste van je structurele uurtarief. Onthoud dat als je dit eenmaal naar beneden hebt aanpast je eigenlijk niet meer naar je oorspronkelijke uurtarief terugkomt bij deze opdrachtgevers.


Als je merkt dat klanten toch blijven afhaken puur om de prijs, onderzoek dan of het uurtarief of de pakketprijzen van collega freelancers erg afwijkend zijn? Prijs je jezelf uit de markt? Is het toch niet helemaal duidelijk waarmee jij je ideale klanten kunt helpen dan? Of is je tarief te laag? Waardoor je potentiële klant afhaakt omdat hij of zij niet overtuigd is dat jij de kennis en kunde bezit om hem of haar te helpen? Kortom, ga op onderzoek uit. En kijk ook naar hoe jij jezelf aanbied, is het echt duidelijk wat je doet?


Mensen haken niet vaak af puur om de prijs, dus ga op onderzoek uit. Vraag aan nog onbekende potentiële klanten of zij je kunnen vertellen wat jij doet/aanbiedt. Dit geeft vaak verrassende uitkomsten waar je veel mee kunt doen. Ik zal hier een aparte blog over schrijven want dit is zo'n interessant onderwerp.


Wil je eenmalig met mij sparren over dit soort zaken? Je kunt bij mij een sessie boeken waarin we inzoomen op jouw bedrijf, je omschrijving van je dienst/product en de tarieven en maken samen een actie plan. Stuur me een bericht als je een prijsopgave wil ontvangen.

 

Stonne Moerdijk is freelance Business Manager voor de locatie onafhankelijke ondernemers. Als Business Manager ondersteunt ze bij je day-to-day business.

3 weergaven