Stonne
Tips voor een To Do lijst die wel werkt

To Do lijsten. You love them or hate them. De één zweert bij zo'n lijst en de ander vindt het vooral gedoe en onoverzichtelijk.
Behoor je tot de laatste categorie? Lees dan vooral even verder.
Houd je wel van je lijst? Wellicht staat hieronder nog een tip die je kunt toepassen op je eigen To Do lijst zodat je nog productiever gaat werken.
Even voor de duidelijkheid. Voor mij is een To Do lijst een geweldige tool om nog productiever te werken, meer gedaan te krijgen omdat 'ruis' geen kans krijgt en je aan het einde van de dag of week terug kunt terugkijken en met een fijn gevoel je werk kunt afsluiten. Met een goede To Do lijst kom je verder.
Hieronder de tips (let op het is een uit/inklaplijst):
Je lijst werkt voor jou en niet andersom
Een van de belangrijkste pijlers vind ik. Zodra je het gevoel hebt dat je lijstjes aan het bijwerken bent om het bijwerken dan is dat in mijn opinie niet juist en werkt het je proactieve houding alleen maar tegen. Een goede To Do lijst helpt jou. Jij helpt nooit je To Do lijst.
Kies je prioriteiten per dag
Kies maximaal 3 prioriteiten per dag. Het is wetenschappelijk bewezen dat meer prioriteiten je focus niet ten goede komt. Naast deze prioriteiten kun je natuurlijk wel andere dingen oppakken, de acties. Maar je focust je op max. 3 prioriteiten.
Houdt de lijst kort
Een To Do lijst is een actieve lijst. Zodra dit een lijst wordt met van alles en nog wat erop en punten die je op termijn wil doen, of punten die er bijvoorbeeld al een paar weken opstaan en je nog steeds niet hebt opgepakt (kennelijk geen prioriteit) dan verliest een To Do lijst direct zijn waarde en ben jij voor je lijst aan het werk (zie punt 1).
Digitaal vs Hardcopy
Eerlijk? Dit is echt wat je fijn vindt. De één zweert bij een digitale lijst of app en de ander schrijft liever. Persoonlijk schrijf ik het liefst mijn To Do lijst. Per dag heb ik een lijstje dat ik af wil maken. lukt het niet? Dan schuift het door naar de volgende werkdag. Maar langer dan een week erop? Dan mag het eraf (het is dan geen prioriteit).
Maak van te voren een planning
Maak je planning van te voren. Kies een vast moment (of meerdere) in de week om je planning te maken voor de week daarna. Vergeet dan niet om ook rekening te houden met je privé afspraken. Bekijk de agenda voor de aankomende week (werk max 3 weken voor uit op je To Do lijst) en kies je prioriteiten en actiepunten. Zo blijft je To Do lijst actueel en overzichtelijk.
Met deze tips is jouw To Do lijst proactief en kan het je veel overzicht geven. Je weet wat je te doen staat en hierdoor krijg je meer werkzaamheden gedaan. Probeer het eens, je zult zien dat het werkt.
Op Instagram heb ik een 'highlight' aangemaakt met de To Do planners van Sophisticated Lily die ik zelf ontworpen heb en prettig mee werk, net als velen met mij. Wil je er één bestellen? Stuur me dan een email (stonne@stonne.nl)
Stonne Moerdijk is freelance Business Manager voor de locatie onafhankelijke ondernemers. Als Business Manager ondersteunt ze bij je day-to-day business.