Samenwerken als gezin, hoe werkt dat?


Thuiswerken en je kinderen ook nog begeleiden met hun schoolwerk. De afgelopen weken waren voor iedereen een uitdaging, toch? Nog nooit werd er zoveel van je gevraagd. Je werkgever of je opdrachtgevers waarmee je op een andere manier probeert samen te werken en dan de verantwoordelijkheid voor het lesgeven aan je kinderen. Voor mij als professioneel planner vind ik het zo gaaf om te zien dat ieder op zijn eigen manier probeert om er het beste van te maken door je flexibel op te stellen en een andere manier van (samen)werken snel op te pakken.


Ik heb een aantal inspiratie punten voor je op een rijtje gezet die ons thuis helpen:


  • Begin op tijd: Zet je wekker en ontbijt samen, daarna gaat iedereen op een vaste tijd (bij ons om 09.00 uur) aan de slag.

  • Werk in tijdblokken: Maak twee of drie werkblokken per dag van 2 uur achter elkaar. Dit vergroot de motivatie om je te concentreren. Dus bijvoorbeeld van 09.00 - 11.00 uur - Pauze - 12.30 u - 14.30 uur - Pauze en 15.30 - 17.30 uur (of verschuif de laatste shift naar de avond als de kinderen in bed liggen).

  • Zorg dat alle benodigdheden klaar liggen: Potloden geslepen, een schaar, plakband of Pritt stift? Leg het allemaal bij elkaar. Dat bespaart je tussendoor een hoop tijd (en ergernis).

  • Voor de concentratie vind ik de (gratis) app van Pomodoro Tracker erg fijn. Je werkt in blokken van 25 min - daarna 5 min wc/drink pauze en dan weer 25 min focus. zo voorkom je dat je kind om de seconde vraagt of hij naar de wc mag, iets te drinken mag, van tafel mag etc.


"Plan het schoolwerk een avond van tevoren in (eventueel samen met je kind)"


  • Krijg je een dag van tevoren van school het schoolwerk door van morgen? Plan het dan een avond van te voren in. Dit voorkomt stress in de ochtend en zo beginnen jullie beide vrolijk en gemotiveerd.

  • Maak met je partner een weekplanning. Wie heeft wanneer de verantwoordelijkheid voor de kinderen? Verdeel dit in een ochtend en middag blok zodat je beide per dag tijd heb voor je eigen werk of huishouden.

  • Neem met je partner een week van te voren de planning voor de komende week door. Zit er een belangrijke call aan te komen? Heb je een deadline? Plan hier samen alvast ruimte voor in, zo voorkom je discussies op de dag zelf.

  • Lunch gezamenlijk. Zie dit als een ontspannen familie moment waar voor iedereen even tijd is om met elkaar de dag te bespreken. Het liefst ook weer op een vast tijdstip.

  • Weekend = vrij. Het is misschien aantrekkelijk om nu ook in het weekend door te werken of alvast voor te werken, maar vrije tijd draagt bij aan het efficiënt benutten van je werktijd en is daarom net zo belangrijk.

  • Me-time: besef dat je kinderen ook geen me-time meer hebben. Wij als ouders zijn niet de enige die niet gewend zijn om fulltime met elkaar in huis te vertoeven. Ook je kinderen zijn dit niet gewend. Geef ze de ruimte om dit ook even te laten merken, zij mogen hier ook van balen. Als je er samen over praat en elkaar respecteert hierin dan ben je al een heel eind.

  • Plan per dag 30 min in voor een wandeling met me, myself and I. Luister naar muziek, een podcast of juist even geen ander geluid en geniet van het eventjes alleen wandelen. Daarbij is wandelen zeer effectief als je even een oplaadmoment en nieuwe energie nodig hebt.

  • Ga op tijd naar bed. Probeer zoveel mogelijk de tijden aan te houden die je in het 'normale leven' ook hanteert.


"Het allerbelangrijkst: Houdt het vooral leuk en ontspannen thuis met elkaar! Geef elkaar de ruimte en blijf met elkaar overleggen zodat jullie allemaal hier het beste kunnen uithalen."


Ben heel benieuwd, heb jij nog goede tips? Je mag ze delen onder deze blog bericht!

Stonne Moerdijk helpt ondernemers om ruimte te maken voor creatie & innovatie of het krijgen van meer vrije tijd. Met mijn Focus Boost Programma's ga ik met ondernemers aan de slag zodat zij hun Focus en de Controle (terug)pakken.

21.png

© 2019 by Stonne organiseert 

Privacy verklaring Proclaimer Cookie statement