Hoe te ver vooruit plannen je focus aantast

Bijgewerkt: jun 18

Herken je dit? Je bent lekker aan het werk, je hebt veel verantwoordelijkheid als ondernemer of als je voor een werkgever werkt en je plant het liefst alles strak in en zoveel mogelijk vooruit. Dan heb je overzicht en weet je waar je aan toe bent. Je vindt het prettig dat je precies weet wat je over pak hem beet 6 weken klaar moet hebben. Alle doelen heb je tot in de detail uitgewerkt.


En dan komt er iets tussendoor dat al je aandacht vraagt


Bijvoorbeeld zieke kinderen, of je bent zelf niet lekker of je bent vergeten dat er schoolvakanties zijn die je gemist hebt in je planning en je niet vol inzetbaar bent tijdens deze periode. Noem maar op. Maar dat had je niet voorzien en past eigenlijk helemaal niet. Je hele planning schuift op. Je kunt je hele planning weer opnieuw gaan bekijken en aanpassen. En wat dacht je van je klanten of collega's te moeten informeren dat het toch niet helemaal gaat lukken?

Waarom je niet te ver (in detail) vooruit moet plannen:

  • Een planning is niet statisch maar dynamisch en verandert (soms) wel elke dag

  • Wat nu relevant lijkt hoeft dan niet over +/- 4 weken te zijn

  • Als je je to do list steeds eerst moet scannen op prioriteiten, verspil je veel tijd die je efficiënt had kunnen inzetten voor je werk

  • Op deze manier creëer je geen overzicht

  • Je gaat steeds meer adhoc werken in plaats van je te richten op je einddoel

  • Je mist deadlines of blijft ze opschuiven, ook voor je klanten

  • Het geeft je geen fijn en voldaan gevoel, het lijkt alsof je steeds faalt

Mijn advies is gebruik een planning als leidraad. Ga niet aan het begin teveel in detail plannen. Zet de grote lijnen uit en zet de daarbij behorende to do's, maximaal 3 weken voorruit in je planner.


Tips om je focus en planning niet te laten aantasten:

  • Zet grote lijnen uit door bijvoorbeeld in Trello een board aan te maken met de onderdelen die te maken hebben met je project (bijvoorbeeld bij een nieuwe website kunnen de onderdelen (web)designer, tekst, fotograaf en budget zijn)

  • Maak een jaarplanning waarin je per maand je voortgang neerzet (Om even bij het voorbeeld van een nieuwe website te blijven, wanneer wil je live gaan? Wanneer ga je tijd maken voor het zoeken naar een webdesigner, in welke maand ga je aan je tekst beginnen, wanneer zoek je een fotograaf?)

  • Plan je to do list niet langer dan 3 weken voorruit, zo blijven je to do's relevant en kun je ze op tijd bijsturen of gemakkelijk aanpassen.

  • Door op deze manier te werken bespaar je tijd (en dus geld) en voorkom je ergernis bij jezelf en bij je klanten of collega's!


Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd met deze blog. De volgende blog gaat over "Hoe een dynamische to do list je gaat helpen om Focus te houden"


Vond je dit artikel interessant? Voel je vrij om dit artikel te delen met anderen.

Stonne Moerdijk is business coach voor ondernemers die op zoek zijn naar focus en structuur in hun werkzaamheden, zodat zij zich (meer) kunnen richten op het resultaat van hun business.

60 keer bekeken

Stonne Organiseert

© 2020 by Stonne organiseert | Aalsmeer

Privacy verklaring Proclaimer Cookie statement 

Let's connect

5.png
4.png
3.png