Hoe een dynamische planning je gaat helpen om focus te houden

Bijgewerkt: jun 18

Heb jij een dynamische of statische planning? Om hier achter te komen heb ik een aantal vragen voor je onder elkaar gezet zodat je er achter kunt komen met welke planning je werkt.


Herken jij jezelf in het volgende?

  • Een planning die je vanaf begin tot eind tot in detail uitwerkt?

  • Als je aan een project begint de neiging hebt om direct bij alle stappen de bijbehorende to do’s te adresseren?

  • Zet je al je to do’s op een lijst? Dus zowel de relevante als de langere termijn to do’s?

  • Het voelt als een hele klus om deze planning bij te houden

  • Het voelt als een taak op zich

  • Je werkt af en toe eens je planning bij, dit vind je storend en het leidt je af


Beantwoord je in ieder geval 1 antwoord met ja? Dan is de kans groot dat jij met een statische planning werkt.


Een statische planning is een planning die niet mee beweegt met jou en je werkzaamheden, die jij niet als leidraad gebruikt, maar meer als een lijst waar al je relevante en niet relevante to do’s op staan. Een lijst waarin je alles noteert wat in je opkomt en je niet wil vergeten.


Een dynamische planning beweegt met jou mee


Een dynamische planning is het tegenovergestelde. Het beweegt mee met je, je gebruikt deze lijst (planner) dagelijks en vult deze aan of streept zaken af die gedaan zijn en alleen de relevante to do’s die bijdragen aan het project en het belangrijkste: Het helpt jou om te focussen en het voelt niet als een extra taak.


Kenmerken van een dynamische planning zijn:

  • Het draag bij aan je focus

  • Het draag bij aan je succes

  • Het voelt niet als een extra taak

  • Het geeft je inzicht

  • Het geeft je overzicht

  • Het geeft je rust

  • Op deze lijst staan to do’s voor maximaal de komende 3 weken

  • Op deze lijst staan alleen de relevante to do’s

De dynamische planning is leading. Ik werk dagelijks met mijn dynamische planning met to do’s. Ik pas deze continu aan, scherp aan, streep af etc. De planning houdt me scherp en zo kan ik mijn werkdag goed indelen met verschillende werkzaamheden (to do’s) die ik wil doen die dag of die week. En dat is voor mij het allerbelangrijkste natuurlijk.


Mijn life-savers voor een dynamische planning


Ik gebruik hiervoor de planner van Sophisticated Lily, een ongedateerde weekplanner met ruimte voor prioriteiten en mijn to do’s. Juist door de simpele indeling leidt dit niet af en heb ik direct overzicht.


De statische lijst noem ik mijn ‘hersenspinsel lijst’ en zie ik dus niet als to do list of planning. Ik vind het fijn om ergens mijn ideeën of toekomstplannen in op te slaan maar ik wil deze niet in mijn dagelijkse planning terug laten komen, want dat leidt af terwijl ik me juist wil kunnen focussen.


Hiervoor gebruik ik Trello, een online tool, ik merk aan mezelf dat de tools die ik gebruik ‘simpel’ in gebruik moeten zijn om mezelf niet te laten afleiden zodat ik me kan blijven focussen op het resultaat.


Ik hoop dat ik je met deze blog het verschil in gebruik van de dynamische versus de statische planning heb laten zien.


Ben je nu benieuwd hoe je het meeste uit een dynamische planning gaat halen? Mijn volgende blog gaat over Hoe een productieve werkdag je helpt om je focus te vergrootten'.


Vond je dit artikel interessant? Geef een 'like' en voel je vrij om dit artikel te delen met anderen voor wie dit interessant kan zijn.

Stonne Moerdijk is business coach voor ondernemers die op zoek zijn naar focus en structuur in hun werkzaamheden, zodat zij zich (meer) kunnen richten op het resultaat van hun business.

34 keer bekeken

Stonne Organiseert

© 2020 by Stonne organiseert | Aalsmeer

Privacy verklaring Proclaimer Cookie statement 

Let's connect

5.png
4.png
3.png