10 tips: Trigger je intrinsieke motivatie om je doelen te halen

Heb je soms het gevoel dat je motivatie ver te zoeken is? Heel herkenbaar en ook helemaal niet erg. Als jij weet wat je helpt om je intrinsieke motivatie te triggeren dan kun je je zelf weer een boost geven!


Je hebt twee soorten motivaties, de intrinsieke motivatie die komt van binnenuit en de extrinsieke motivatie, die komt van buitenaf. De eerste is vaak sterker omdat deze van binnenuit komt, klinkt logisch toch?


Het is enorm waardevol wanneer jij iets wil bereiken en niet omdat iemand anders je iets opdraagt of probeert je te overtuigen. Je intrinsieke motivatie heeft positieve gevolgen voor de creativiteit, je concentratie en de kwaliteit van het eindresultaat.


Onderstaande 10 tips geven je intrinsieke motivatie een boost


  1. Stel realistische en inspirerende doelen. Wees kritisch in het stellen van haalbare doelen. Een doel mag je best uitdagen, graag zelfs! maar stel nooit onrealistische doelen. Is een doel te groot? Knip het doel op in sub doelen en bekijk dan of deze doelen in een stap voor stap idee realiseerbaar zijn.

  2. Houdt je voortgang bij. Ga je snel genoeg? Of heb je langer de tijd nodig? Stel je planning bij voor wat voor jou werkt. Zo blijf je gemotiveerd aan je doel werken.

  3. Maak stappen, ook al is het een kleine stap. Elke stap duwt je richting je einddoel. Waardeer en respecteer ook de kleine stappen die je maakt. Wees geduldig met jezelf.

  4. Maak een grove planning voor de tijd die jij ervoor wil nemen. Bijvoorbeeld, stel een jaarplanning op met per maand de grove planning wat je die maand wil bereiken. Maak vervolgens een weekplanning waar je meer in detail (de stappen) gaat plannen.

  5. Schrijf per doel op waarom je iets wil bereiken. Bij intrinsieke motivatie is het heel belangrijk te weten waarom je iets wil. Dan kun je hieraan denken als je jezelf wil motiveren.

  6. Begin de dag met focus. Probeer de ochtend te beginnen met een vast ritueel (ontbijt – planning doorlopen – email check – dan beginnen). De rest van de dag heb je profijt aan deze fijne manier van opstarten. De ochtend is trouwens bij uitstek het beste om verder te werken aan je doel vanwege de energie die je hebt na de nachtrust.

  7. Sport en nachtrust. Zorg ervoor dat je fit bent. Door sport en door goede nachtrust. Ga eerder naar bed als je merkt dat je snel moe bent. Zorg voor jezelf, je bent het waard!

  8. Frisse lucht. Ha, deze komt in bijna al mijn lijstjes met tips voor, en ook bij deze. Ga lekker naar buiten. Maak een wandeling. Juist als je je niet kan concentreren of geen zin meer hebt. Je zult zien wat voor wonderen een buitenwandeling met je motivatie doet.

  9. Focus. Zoals ik al eerder opnoemde. Kies 1 doel. En focus daarop.

  10. Laat je niet afleiden. Door niets en niemand niet. Plan in je agenda tijd in om aan je doel te werken en doe dat ook. No excuses!

Ga beginnen! De moeilijkste stap is het begin.

Dus als je die stap genomen hebt en bovenstaande tips gaat toepassen dan lukt het vast. En ben je toch even afgeleid? Niet erg, met bovenstaande tips heb je zo je motivatie terug om weer verder te gaan.


Wil je advies van mij en weten hoe ik jou kan helpen zodat jij op een overzichtelijke en realistische manier je doelen kan halen? Bekijk dan mijn aanbod op mijn website www.stonne.nl of stuur me een email. I am happy to help!


Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd met deze blog. Vond je dit artikel interessant?

Geef een 'like' en voel je vrij om dit artikel te delen met anderen voor wie dit interessant kan zijn.

Stonne Moerdijk is business coach voor ondernemers die op zoek zijn naar focus en structuur in hun werkzaamheden, zodat zij zich (meer) kunnen richten op het resultaat van hun business.

0 keer bekeken
21.png

© 2020 by Stonne organiseert | Aalsmeer

Privacy verklaring Proclaimer Cookie statement

16.png
17.png
18.png

Let's connect